زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

الأربعون حدیثا (شهید اول‌)





مرحوم شهید اول چنان که خود می‌نویسد این کتاب را در راستای عمل به حدیث شریف نبوی که فرمودند: «من حفظ علی امتی اربعین حدیثا ینتفعون بها بعثه الله یوم القیامة فقیها عالما» به رشته تحریر درآورده است.


۱ - اربعین نویسی



اربعین نویسی در بین عالمان اسلامی با تاسی به این فرمایش رواج فراوان یافته است و ایشان در این خصوص مجموعه‌هایی گران بها از سخنان معصومین علیهم‌السّلام را در قالب چهل حدیث فراهم آورده‌اند.

۲ - محتوای کتاب



کتاب چنان که از نامش پیداست حاوی چهل حدیث از احادیث حضرات معصومین علیهم‌السّلام است که مؤلف بیشتر احادیث مربوط به عبادات را در آن گردآورده و بعضی احادیث را نیز در موضوعات دیگر ذکر نموده است. کتاب با همان حدیث نبوی شریف در باره فضیلت حفظ چهل حدیث آغاز و با حدیثی در باره فضیلت نمازهای مخصوص هر یک از شبهای ماه مبارک رمضان در کیفیت آن پایان می‌یابد.

۳ - روش اسناد



مؤلف در نقل هر حدیث، سلسله سند آن را به طور کامل نقل می‌کند.

۴ - نسخه شناسی



۱- نسخه ب: نسخه ایست نفیس که در حاشیه آن تعلیقات و تصحیحاتی نگاشته شده است.
این نسخه به خط سلطان حسین محمدی در مشهد مقدس به سال ۹۶۰ هجری قمری نگاشته شده و از نسخه‌ای که آقا بزرگ طهرانی آن را قدیمی تر می‌داند، قدمت بیشتری دارد.
۲- نسخه ج: نسخه ایست که در کتابخانه آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم شهر مقدس قم نگهداری می‌شود. تاریخ کتابت این نسخه نفیس به قرن ۸ یا ۹ هجری قمری بازمی گردد.
۳- نسخه ا: نسخه‌ای که همراه با کتاب « الغیبة للنعمانی » در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به طبع رسیده است.

۵ - نسخه برنامه



نسخه موجود در برنامه با سه نسخه فوق مقابله شده و به صورت دقیق ضبط گشته است. همچنین با برخی مصادر که از این کتاب نقل حدیث کرده‌اند نظیر بحار الانوار و وسایل الشیعه نیز مقابله گشته است. در پاورقی به موارد اختلاف نسخه‌ها توسط محققین اشاره شده و نیز آیات قرآنی و احادیث نیز تخریج گشته و برخی مفردات لغوی نیز توضیح داده شده است.
در پایان این نسخه فهرستی از اعلام و راویان و کنیه‌های موجود در کتاب ارائه شده است. این نسخه توسط مدرسة الامام المهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در شهر مقدس قم مورد تحقیق قرار گرفته و در سال ۱۴۰۷ هجری قمری منتشر شده است.

۶ - پانویس


 
۱. الأربعون حدیثا، شهید اول‌، ص۱۹.    
۲. الأربعون حدیثا، شهید اول‌، ص۸۷.    


۷ - منبع


نرم افزار گنجینه روایات نور، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.